P-piller minskar risk för cancer – i över 30 år
P-piller reducerar risken för endometriecancer, den vanligaste formen av livmoderkroppscancer, och effekten är kvar i över 30 år. Efter att ha ätit p-piller i fem år minskar risken med en fjärdedel. Efter tio år är risken nästan halverad.
Det visar en studie som publiceras i Lancet Oncology, där 36 studier av endometriecancer har gåtts igenom.
– Man har känt till kopplingen tidigare, men det vetenskapliga underlaget har inte varit så starkt. Det är viktig information för kvinnor eftersom man ofta tänker på negativa effekter när man tänker på p-piller, säger Elisabeth Åvall Lundqvist, professor i gynekologisk onkologi vid Linköpings universitet.
Livmoderkroppscancer drabbar runt 1 300 kvinnor om året i Sverige. Enligt forskarna bakom studien har p-piller förhindrat runt 400 000 fall i i-länderna de senaste 50 åren, varav 200 000 bara de senaste tio åren.