Illustrationsbilder. (TT)

Kaffedrickande hos gravida ökar risken för barnfetma

Koffein under graviditeten ökar risken för att barn ska bli överviktiga redan i skolåldern, visar en ny studie från Göteborgs universitet. Det rapporterar TT.

Barn till mammor som konsumerat koffein under graviditeten löper fem procents högre risk att bli överviktiga senare i livet. Det har forskare från Sahlgrenska akademin kommit fram till, genom en ny studie som omfattar 50 943 norska gravida kvinnor där man följt deras barn fram till åttaårsåldern. Man delade in deltagarna i fyra grupper utifrån deras grad av kaffekonsumtion. Från under 50 milligram per dag till över 300.

Tiden innan barnet föds anses vara en viktig faktor för hur ämnesomsättningen programmeras och hur barnet växer senare i livet.

– Vid tre års ålder var elva procent av barnen i den lägsta gruppen överviktiga medan siffran i den högsta gruppen var 17 procent. Vid fem år ökade andelen från 16 till 22 procent, säger Verena Sengpiel, docent vid Göteborgs universitet, till TT.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen