(Vilhelm Stokstad/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Unga som dricker inte mer kriminella än andra

Ungdomar som tidigt provar alkohol och narkotika löper inte en ökad risk att senare hamna i kriminalitet. Det visar en studie från Göteborgs universitet, rapporterar SVT Väst.

Det visade sig inte heller vara så att de som tidigt började dricka alkohol senare drack mer än andra. Den enda koppling som upptäcktes i studien var att de som tidigt börjar begå brott i högre grad än andra riskerade att hamna i fortsatt kriminalitet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen