Illustrationsbild. (Bebeto Matthews / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix)

Två eller fler light-drycker per dag kopplas till stroke

Att dricka två sockerfria läskedrycker eller mer per dag ser ut att kunna kopplas till ökad risk för stroke, visar ny forskning enligt flera medier.

81 000 kvinnor i åldrarna 50 till 79 år rekryterades till studien mellan år 1993 och 1998. Dessa följdes i genomsnitt tolv år och analysen, som presenteras i tidskriften Stroke, visar att kvinnor som hade en hög konsumtion av läsk hade en 23 procent högre risk att drabbas av stroke under uppföljningstiden, jämfört med kvinnor som bara drack en burk i veckan eller mindre.

Studien är bara en så kallad observationsstudie och forskarna kan inte slå fast om det finns ett orsakssamband eller om exempelvis andra dolda hälsoproblem finns med i bilden som förklaring.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen