(TT / NTB Scanpix)

Forskare: Så äter du dig till ett längre liv

Här kommer ett starkt recept för ett längre liv. I den första stora studien i ämnet kan forskare nu slå fast att det finns ett samband mellan kryddstark mat och ett ett längre liv, skriver nyhetssajten Quartz.
I studien analyserades en halv miljon kinesers matvanor och det visade sig att bland dem som åt stark mat – främst innehållande chilipeppar – minskade dödligheten med 14 procent. Enligt studien räckte det att hotta till maten två gånger i veckan för att minska dödligheten med 10 procent. Forskarna tror att det är ämnet capsaicin i framför allt färsk chilifrukt som har den goda effekten.
Studien publiceras i ansedda British Medical Journal.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen