Lyft för poddbolaget Acast – men tyst om börsplaner
Acast har nått över 60 miljoner aktiva användare varje månad och har nu 20 000 poddar världen över, visar bokslutsrapporten som bolaget för första gången släpper publikt.
Under det fjärde kvartalet ökade intäkterna till 240 miljoner kronor, vilket nästan var en fördubbling mot samma period året innan. Vd Ross Adams säger att poddar i allmänhet har fått ett uppsving under pandemin.
– Därför såg vi också att annonsörerna återvände snabbt, och totalt fick vi 40 procent fler annonsörer under 2020, säger han till DI.
Han vill inte kommentera eventuella börsplaner, utan konstaterar kort att bolaget ”stänger inga dörrar”.
Omsättning: 240 mkr
2019: 123 mkr
Bruttoresultat: 93 mkr
2019: 44 mkr
Rörelseresultat: –13 mkr
2019: –46 mkr
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen