Hem
Illustrationsbild. Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Professor: Förskolan bör inte digitaliseras

Det finns inga bevis på att en digitaliserad förskola leder till bättre kunskapsinhämtning hos barn – snarare tvärtom. Det skriver Hugo Lagercrantz, professor emeritus i barnmedicin, på SvD Debatt.

Han ger replik på en rad förskoleforskare som på samma debattsida i söndags efterlyste en digitaliseringsstrategi för förskolan.

Förskolebarn behöver direkt vuxenkontakt och aktivering av motoriska funktioner för inlärning och förståelse – det erbjuder inte en tvådimensionell skärm, skriver Lagercrantz.

”Först när barnen börjar i skolan kan de ha nytta av digitala medier under förutsättning att det kombineras med klassisk lärarundervisning, bokläsning och välskrivning.”

Om debattören

Hugo Lagercrantz, emeritusprofessor i⁠ barnmedicin vid Karolinska Institutet och författare av ”Barnhjärnan. Så uppkommer medvetandet och själen”

Tidigare

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen