Academedia pressas av dyrare el och tapp för vuxenutbildning
Skolkoncernen Academedia ökar omsättningen med 7 procent, ändå faller vinsten med 22 procent. Det framgår när bolaget öppnar böckerna för andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret.
Vinsttappet beror framförallt på sjunkande volymer inom vuxenutbildningssegmentet, uppger bolaget. Men även inflationseffekter, främst dyrare el och livsmedel, belastar resultatet med cirka 20 miljoner kronor.
Vd:n Marcus Strömberg är nöjd med hur bolaget levererat på sin färdplan.
”Vi har stärkt våra utbildningsverksamheter och pedagogiska profiler, investerat i kvalitet, byggt kapacitet med nya skolor och campus. Som ett resultat av detta har efterfrågan och tillväxt varit god”, skriver han.
Andra kvartalet
Omsättning: 4 041 mkr
Väntat (Pinpoints Estimates*): 3 974 mkr
2021: 3 774 mkr
Rörelseresultat: 266 mkr
Väntat (Pinpoints Estimates*): 285 mkr
2021: 342 mkr
Rörelsemarginal: 6,6%
2021: 9,1%
Helåret 2022
Föreslagen utdelning: 1,75 kr per aktie
2021: 1,75 kr per aktie
* Pinpoint är en öppen plattform där alla typer av investerare kan bidra med sina egna estimat som sedan sammanställs till ett konsensus.
Källa: Direkt
Inled året med en bra investering – testa Omni Ekonomi
Är börsen långsiktigt på väg upp från botten i höstas? Inom vilka sektorer finns årets potentiella vinnare? Och hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta?
Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande nyhetsbevakning av börs och bolag. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.
Nu får alla Omniläsare chansen att inleda året med en klok investering –testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).