Affären ska göra Microsoft till spelvärldens Netflix
Microsofts köp av Activision Blizzard skakar om hela spelindustrin och är ett led i it-jättens mål om att bli gamingvärldens Netflix, skriver WSJ.
Tidningen skriver att Microsoft nu upprepar samma strategi som för ett decennium sedan, när bolaget framgångsrikt fick företagskunder att teckna prenumerationer på molntjänster.
Planen är nu att få gamers världen över att teckna upp sig på Microsofts så kallade ”Game pass”, en molnbaserad prenumerationstjänst som ger tillgång till bolagets spelkatalog.
Amazon, Alphabet, Sony och en rad mindre aktörer har alla gett sig in i den snabbt växande molnbaserade gamingindustrin, där spelen streamas på samma sätt som filmer. Men enligt analytiker är det Microsoft som har ledartröjan.
Bernsteins analytiker Mark Moerdler säger att Microsoft skulle kunna få ett rejält lyft om bolaget lyckas konvertera en del av Activisions 400 miljoner aktiva spelare till prenumeranter.
Läs mer
Läs mer
Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis i vinter
Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger Sveriges bästa bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Omnis läsare erbjuds nu att läsa Omni Ekonomi gratis i vinter (två månader, värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.
Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.