AI lär sig gå med hjälp av Googles Deepmind
Googles AI-plattform Deepmind väcker just nu en hel del uppmärksamhet kring ett nytt forskningsprojekt, där man lyckats lära en artificiell intelligens i form av en simulerad humanoid att gå och ta sig över hinder.
Just att lära maskiner eller artificiell intelligens att gå har visat sig vara mycket svårt, till följd av att så många variabler är involverade, skriver Extreme Tech. För att inte misslyckas varje gång ett nytt sorts hinder dyker upp så krävs ett inlärningssystem som belönar den artificiella intelligensen när den tar sig vidare.
I ett Youtube-klipp visar man nu upp hur den simulerade humanoiden på egen hand lärt sig att ta sig fram längs en parkourbana, med utgångspunkten att klara det så snabbt som möjligt.
DeepMind
Wikipedia (en)
DeepMind Technologies Limited is a British artificial intelligence company founded in September 2010.
It was acquired by Google in 2014. The company has created a neural network that learns how to play video games in a fashion similar to that of humans, as well as a Neural Turing Machine, or a neural network that may be able to access an external memory like a conventional Turing machine, resulting in a computer that mimics the short-term memory of the human brain.
The company made headlines in 2016 after its AlphaGo program beat a human professional Go player for the first time.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen