Äldre ringer till Senegal – för att beställa bussen
Äldre i Stockholm som ringer för att beställa specialbusslinjen 904 kan hamna hos en kundcentral i Senegal. Det rapporterar Mitt i.
Busslinjen i Närtrafiken är anpassad för personer som är äldre eller har svårt att röra på sig. Men sedan 1 oktober vittnar flera personer om att den är svårare att beställa. Anledningen är att den nya SL-upphandlade beställningscentralen har sina operatörer utplacerade i Senegal, Estland, Moldavien och Skövde. Mitt i skriver att de är svensktalande men har svårt med kommunikationen. Även SL själva känner till kritiken.
– Man hamnar hos personer i utlandet som inte känner till området. Jag blev tillfrågad om jag vill åka till Danderyd. Jag kan inte missa läkartider, säger Bo Östling, 83, till tidningen.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen