Ålevangeliet på Folkoperan ses som ”banal” och ”grund”
Välklingande och visuellt elegant – men väl grunt och gåtfullheten tappas bort. Det är kontentan av hur kritikerna ser på ”Ålevangeliet” på Folkoperan.
”De existentiella tankarna hinner sällan landa”, skriver DN:s Johanna Paulsson, en av recensenterna som saknar det gåtfullt poetiska från Patrik Svenssons hyllade bok.
SvD:s Claes Wahlin skriver att Emmy Lindströms nyromantiska musik är funktionell. ”Men nog hade en mer gåtfull musik, lite mer lyssnarmotstånd, gjort verket mer spännande. Musiken må vara smidig, men knappast hal som en ål.”
En som är hårdare är Expressens Axel Englund som rakt ut undrar varför Folkoperan har beställt verket. Helhetsintrycket av musiken är i hans öran ”färglöst, formlöst och fördande banalt”.
Läs recensionerna i länkarna nedan.
Om recensionssvepen
Varje helg tipsar Omni-redaktionen om de mest aktuella filmerna, tv-serierna, musiken, böckerna och mycket mer från hela världen. Genre kan variera från vecka till vecka.
Om Omni-helg
Recensionssvepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner, intervjuer och långläsning som publiceras varje helg.