Alibaba tar betal-app till Afrika: ”Ser potential”
Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba siktar in sig på nya marknader med sin betal-app Alipay, skriver CNBC. Nästa destination är Afrika, säger Alipaychefen Rita Liu i programmet ”Street Signs”.
– Vi ser stor potential i Afrika. Vi letar aktivt efter nya områden att expandera till där vi ser kinesiska fotspår.
Tidigare i år köpte Alibaba den Singapore-baserade betalningsplattformen Hello Pay och man har även lagt ett miljardbud på det amerikanska bolaget Moneygram.
bakgrund
Alipay
Wikipedia (en)
Alipay is a third-party online payment platform. It was launched in China in 2004 by Alibaba Group and its founder Jack Ma. According to an analyst research report, Alipay had the biggest market share in China with 400 million users and control of just under half of China's online payment market in October 2016. A now-retracted article in The Financialist claimed that Credit Suisse claimed that the total value of online transactions in China grew from an insignificant size in 2008 to around CNY 4 trillion (US$700 billion) in 2012.
Alipay is the world's largest mobile and online payments platform since 2014.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen