Hem
Människor köar utanför Amazons go store i Seattle, USA. Arkivbild. Shutterstock.

Amazons dominans kan vara e-handeljättens svaghet

Amazon är världens största e-handelsbolag med en omsättning på närmare 300 miljarder dollar (2019). Trots sin storlek – eller på grund av den – är företaget inte ogenomträngligt, menar Dave Morgan, CEO på Simulmedia, i en intervju med Forbes.

Ett av Amazons problem, enligt Morgan, är just storleken. E-handelsjätten har fokuserat på storlek, enkelhet och snabbhet. Företaget är inte en butik, utan en gigantisk marknadsplats för oberoende butiker. Det gör det svårt för varumärket Amazon att garantera servicenivå, produktkvalité och äkthet, menar han.

Dave Morgan har tre tips för den som vill konkurrera med Amazon:
1. Jobba med äkthet och hållbarhet.
2. Erbjud överlägsen service.
3. Arbeta med innovation och unika produkter.

Att Amazon inte skulle vara bra på service råder det dock delade meningar om. Carl Helgesson är försäljaren som specialiserat sig på att skapa varumärken designade för Amazons affärsmodell. I en intervju med Breakit framhåller han att hög servicenivå är en av nycklarna till att lyckas på Amazon, eftersom e-handelsplattformen premierar företag som hjälper sina kunder.

Tre tips från Carl Helgesson för att lyckas på Amazon:

1. Håll hög servicenivå.
2. Jobba med sökorden.
3. Skapa innehåll – helst rörligt.

Läs även

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen