Analys: Bild efter bild visar världshandelns bräcklighet
Ett fartyg på sniskan i Suezkanalen. Sänkta skepp i Röda havet. Torka i Panamakanalen. Och nu den raserade bron i Baltimore i USA. Världen har fått ytterligare en ”visuell inkapsling av globaliseringens bräcklighet”, skriver Peter Goodman i en analys i New York Times.
Den senaste tidens olyckor, kombinerat med geopolitisk rivalitet, gör att allt fler fartyg ser över riskerna i sina leveranskedjor. Goodman konstaterar att hamnen i Baltimore är mycket viktig för USA – och att problem på en plats snart kan sprida sig till många andra platser.
I Washington Post konstaterar Adam Taylor att ”stora fartyg kan orsaka stora problem”. Även han blickar tillbaka mot stoppet i Suezkanalen för tre år sedan. I båda fallen rörde det sig om enorma fartyg och faktum är att dessa fartyg har blivit själva ryggraden i världshandeln, skriver han.
Det skapar nya utmaningar.
”Storleken på nuvarande fartyg att en enda framgångsrik raket- eller drönarattack kan förstöra för ett fartyg som transporterar hundratusentals ton”.