Hem
Fartygsolyckan i Baltimore, ett beskjutet fartyg i Röda havet och fartyget Ever Given som står på sniskan i Suezkanalen. (TT)

Analys: Bild efter bild visar världshandelns bräcklighet

Ett fartyg på sniskan i Suezkanalen. Sänkta skepp i Röda havet. Torka i Panamakanalen. Och nu den raserade bron i Baltimore i USA. Världen har fått ytterligare en ”visuell inkapsling av globaliseringens bräcklighet”, skriver Peter Goodman i en analys i New York Times.

Den senaste tidens olyckor, kombinerat med geopolitisk rivalitet, gör att allt fler fartyg ser över riskerna i sina leveranskedjor. Goodman konstaterar att hamnen i Baltimore är mycket viktig för USA – och att problem på en plats snart kan sprida sig till många andra platser.

I Washington Post konstaterar Adam Taylor att ”stora fartyg kan orsaka stora problem”. Även han blickar tillbaka mot stoppet i Suezkanalen för tre år sedan. I båda fallen rörde det sig om enorma fartyg och faktum är att dessa fartyg har blivit själva ryggraden i världshandeln, skriver han.

Det skapar nya utmaningar.

”Storleken på nuvarande fartyg att en enda framgångsrik raket- eller drönarattack kan förstöra för ett fartyg som transporterar hundratusentals ton”.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen