Analys: Dags för BA-chefen att ta sig en titt i spegeln
När British Airways-chefen Alex Cruz tog över för drygt ett år sedan införde han inslaget ”Månadens misstag” i medarbetartidningen. Efter helgens debacle har han i alla fall innehållet i det segmentet klart till nästa tidning, skriver Bloombergs Chris Bryant i en analys. Bryant konstaterar att British Airways har tillbringat mycket tid med att minska kostnaderna för verksamheten: Gratismaten på kortdistansflygningarna är borttagen, fler säten har tryckts in i kabinerna och it-avdelningen har lagts ut till Indien. Men det lär inte ha något att göra med helgens it-haveri, enligt Cruz själv. Hur som helst verkar det som att aktieägarna är viktigare än kunderna för British Airways, menar Bryant. Däremot har man lyckats fånga in kunderna genom låga priser och lojalitetsprogram av olika slag, skriver han:
”Även om British Airways är skyddat nu kan man ändå komma att få kritik för att man inte är snällare mot kunderna. Cruz behöver ta sig en titt i spegeln i stället för att hacka på sina anställda för månadens misstag.”