Analys: Därför har Alibaba problem med förfalskningar
E-handelsjätten Alibabas sajt Taobao pekades nyligen ut som en notorisk marknadsplats för handel av piratkopierade varor, av myndigheter i USA. Därmed klumpas man samman med ett antal skumma aktörer på ett sätt som inte är gynnsamt för ett börsnoterat bolag, konstaterar Bloombergs Adam Minter.
Men det är lättare sagt än gjort att få bukt med problemet, fortsätter han. För det första är det svårt för samtliga e-handelsaktörer att skilja på pirater och mindre kinesiska aktörer. Dessutom försvårar det att Alibaba är baserat i Kina.
”Alibaba är mer exponerade för piratkopiering än vad Amazon är, med tanke på att kinesiska kunder är priskänsliga och mindre främmande för att köpa förfalskat”, skriver Minter.
bakgrund
Alibaba Group
Wikipedia (sv)
Alibaba Group Holding Limited (förenklad kinesiska: 阿里巴巴集团; traditionell kinesiska: 阿里巴巴集團; pinyin: Ālǐbābā Jítuán), (NYSE: BABA), är ett kinesiskt konglomerat inom informationsteknik, som består av ett kluster av företag som arbetar med bland annat business to business online, sökmotorer för shopping och andra datatjänster.
Alibaba börsintroducerades i september 2014 och noteringen var den största i sitt slag genom tiderna.
Förutom alibaba.com som är en hemsida där man kan köpa varor direkt från tillverkare i Kina så äger Alibaba Group även taobao.com som är en köp-och-sälj sida likt ebay.com. Taobao är en av världens 20 mest besökta hemsidor.
Aliexpress.com vänder sig till privatpersoner över hela världen för köp av varor direkt från återförsäljare i Kina.
Läs även
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen