Hem
Møller-Maerskcheferna Sören Skou, Michael Pram Rasmussen och Claus V Hemmingsen. (Casper Holmenlund Christensen / TT NYHETSBYRÅN)

Analys: Maersk gör smart drag – ABB borde följa efter

Skilsmässan mellan Møller-Maersks transport- och energidivisioner är inte särskilt dramatisk, konstaterar Bloomberg Gadflys Chris Hughes i en analys. Sett till den affärsmiljö bolaget verkar i är det inte heller en dum idé att låta de två delarna blomma på varsitt håll, menar han. Både fraktmarknaden och oljemarknaden plågas för närvarande av tunga motgångar, där fraktsidan är överbelastad och oljesidan brottas med låga oljepriser. Även om uppdelningen förmodligen inte kommer att förändra bolagets prestation eller tillgångsinnehav, innebär det ändå en ordentlig förändring av strategin mot mer renodlad frakt och logistik, menar han. Dessutom blir ledningsgruppen mindre, vilket han anser är bra.
”Maersk kommer att vara mindre i framtiden, precis som ledningen, och det är helt okej. Andra konglomerat som funderar på att göra en liknande ommöblering – schweiziska ABB, till exempel – borde titta noga”, skriver han.

Läs även

bakgrund
 
Maersk
Wikipedia (en)
A.P. Moller–Maersk Group (Danish: A.P. Møller–Mærsk A/S, Danish pronunciation: [ˈæːˀ ˈpʰeːˀ mølɐˈmæɐ̯sg̊]), also known as Maersk, is a Danish business conglomerate. A.P. Møller – Maersk Group has activities in a variety of business sectors, primarily within the transportation and energy sectors. It has been the largest container ship operator and supply vessel operator in the world since 1996. A.P. Møller – Maersk Group is based in Copenhagen, Denmark, with subsidiaries and offices in more than 135 countries worldwide and around 89,000 employees. It ranked 148 on the Forbes Global 2000 list for 2015.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen