Analys: Skilda butiksmål för Alibaba och Amazon
Kinesiska e-handelsjätten Alibaba redovisade ett urstarkt tredje kvartal i dag, sett till vinst och omsättning. Värre var det ställt med nyare områden – såsom ”digital and media entertainment” och ”innovation initiatives” vars tillväxt varit lägre än kärnverksamhetens under två raka kvartal. Det skriver Bloombergs Tim Culpan.
”Förr eller senare måste stallet av nya verksamheter börja betala för sig, speciellt när kärnverksamheten står inför en oundviklig inbromsning”, skriver han.
Alibabas satsning på fysisk handel – som bland annat inbegriper konceptbutiken Hema – skiljer sig samtidigt från Amazons dito genom köpet av Whole Foods, skriver Breakingviews Robyn Mak. För den kinesiska jättens mål är inte att slå ut de fysiska butikskedjorna utan att få dem att använda Alibabas plattformar, skriver hon i en analys: ”Det är lite som Googles hårdvara som fungerar mer som en monter för mjukvara än ett regelrätt verksamhetsområde”.