Hem
Bild från kampanjen. (Jaguar Land Rover)

Analyser: De retar gallfeber – är en vinnande strategi

Brittiska biltillverkaren Jaguar håller på att lägga om sin strategi med en elbilssatsning och lanserade nyligen en ny varumärkesprofil, vilket fått mycket uppmärksamhet på sociala medier.

”Nu vill Jaguar vara modernt och dess nya reklamfilm retar gallfeber på konservativa”, skriver Katrine Kielos för SvD Näringsliv.

Hon konstaterar vidare att bolaget inte har något val eftersom försäljningen tvärnitat, och får medhåll av Bloombergs Chris Bryant. Han menar att indiska ägaren Tata Motors har råd med risken – särskilt med tanke på att Jaguars försäljning bleknar i jämförelse med systermärket Land Rovers.

”Håna Jaguar hur mycket ni vill. Men senast jag kollade hade den virala reklamen 163 miljoner visningar på X. För mig låter det som en vinnande strategi”, skriver Bryant.

bakgrund
 
Jaguar
Wikipedia (sv)
Jaguar är ett bilmärke som ägs av indiska Tata Motors. Jaguar började som tillverkare av sidovagnar till motorcyklar, men tillverkar idag sportiga lyxbilar. Märket har ägnat sig åt flera olika typer av bilsporter. Åren 2000–2004 deltog Jaguar i formel 1 med stallet Jaguar Racing.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen