Analyser: Det är början på en ny era för Volvo Cars
Med XC40 vänder sig Volvo Cars till yngre köpare i 40-årsåldern, menar DN:s bilreporter Jacques Wallner. Att den kinesisk-ägda biljätten ger sig in i segmentet med mindre suvar handlar om att det är det snabbast växande, fortsätter han.
DI:s motorskribent Håkan Matson poängterar samtidigt att konkurrensen är stenhård och att premiumkonkurrenterna BMW, Audi och Mercedes alla säljer kompakta suvar sedan länge. Samtidigt är försäljningen av XC40 helt avgörande för att Volvo Cars ska nå målet om 800 000 sålda bilar 2020, fortsätter Matson.
SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg menar att modellen markerar början på en ny era för Volvo av flera skäl. Dels för att XC40 är den första modellen som byggs på den nya bottenplattan CMA, som även ska användas i systerbolaget Lynk & Co:s bilar. Dels för att ett nytt betalningsalternativ introduceras parallellt med XC40 – där kunder kan prenumerera på bilen mot en månadsavgift.