Analyser: Det är vinna eller försvinna för Volvo
Den nya Volvo XC90, Volvo PV:s första egenutvecklade bilmodell sedan Kinesiska Geely tog över, får bara inte floppa. Med investeringar på hiskliga 70 miljarder kronor talar Volvo själva om vinna eller försvinna, skriver DI:s ledarskribent Bo Petersson. SvD:s Jonas Fröberg är inne på samma spår och skriver att XC90 måste slå i USA och Kina. Han menar att det inte självklart då XC90 har fyrcylindriga motorer medan köparna brukar välja sex- eller åttacylindriga motorer. ”Lyckas Håkan Samuelsson kavla upp skjortärmarna och övertyga alla köpare om att Volvos mindre och snåla motorer är framtiden. Då kan XC90 bli en succé”, skriver han.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen