Hem
(TT)

Analyser: Kan Amazon göra om succén – med kläder?

Klädförsäljning är en möjlig tillväxtmarknad för Amazon och bolagets försäljning överskrider sannolikt redan Walmarts och Macys i USA, skriver Wall Street Journals kolumnist Elizabeth Winkler i en kommentar.

Hon hänvisar till beräkningar från Nomura som även antyder att e-handelsjätten 2020 kan äga mellan 45 och 85 miljarder av den totala marknaden för kläder och accessoarer, som i dag är värd 1 000 miljarder dollar.

Frågan är om Amazon kan göra samma sak med kläder som de lyckades göra med böcker – att göra köpen mer tillgängliga och öppna för impulsköp.

”Samtidigt är det inte samma sak att sälja kläder som att sälja böcker. Just nu går det bäst för Amazon med basplagg – underkläder och t-tröjor. Amazon är också mycket mer populärt bland de shopping-skeptiska männen, även om kvinnorna e-handlar mer och driver 70 till 80 procent av konsumtionen”, skriver Winkler.

Ämnet, Amazon mot klabbet, berörs även av Andreas Cervenka i en text i Dagens Industri.

”Bolaget som alla drömmer mardrömmar om är Amazon. Det senaste året har Jeff Bezos e-handelsjätte nämnts 3 000 gånger i amerikanska bolags telefonkonferenser, fler gånger än Facebook, Apple och Microsoft tillsammans”, skriver han och beskriver företagsaffärer som Disneys köp av 21st Century Fox som motiverade av hotet från e-handelsjätten.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen