Analyser: Många frågetecken om H&M:s onlinesatsning
H&M:s budskap om ett tydligare skifte mot e-handel behagade investerarna. Men affärstidningarnas analytiker reser vissa frågetecken kring att H&M-chefen Karl-Johan Perssons svävade på målet om detaljerna.
”Att det är en ny epok som tar sin början understryks också av det nya tillväxtmålet”, skriver DI:s Martin Blomgren men tillägger:
”Ett riktigt epokskifte vore om H&M i samband med målbytet också började dela med sig av mer detaljer kring denna helt avgörande komponent i den framtida tillväxten.”
SvD Näringslivs Sara L Brännström konstaterar att H&M lyckades charma marknaden med sin framtidstro, men att det fortfarande finns frågor som maler.
”När frågan kommer upp hur lång tid det kan ta innan H&M:s alla marknader och alla butiker kan erbjuda allt detta har Karl-Johan Persson inget svar. I stället svarar han svävande att onlinesatsningar rullas ut successivt”, skriver hon.