Analyser: Spotify spelar inte den låt publiken vill höra
Varje band vet att det lönar sig att spela låtarna som publiken vill höra, skriver The Wall Street Journals Ben Gallagher i en analys efter Spotifys första delårsapport som börsnoterat bolag. För ett nynoterat börsbolag är den låten ”Beat & Raise”, det vill säga slå de utstakade målen och sätta upp nya ännu mer ambitiösa mål. Men Spotifys delårsrapport levde inte upp till det, skriver han.
Barton Crockett vid investmentbanken B. Riley FBR tar upp samma ämne när han intervjuas i CNBC. Han konstaterar att när man nu lär känna Spotify som börsnoterat bolag så är det inte är ett företag som håller igen på sina uppskattningar, till skillnad från många nynoterade bolag som sätter upp försiktiga mål som de sedan överträffar.
– Spotify säger vad de vill göra, åtminstone inledningsvis, och sedan gör de det.
Men Crockett ser ett annat problem för Spotify, och det är att tillväxten i användare drivs av sänkta priser.
– Det är en skillnad mot Netflix, som höjer antalet prenumeranter samtidigt som man höjer priserna.