Apple stämmer Swatch för kampanjen ”Tick different”
Apple stämmer den schweiziska klockjätten Swatch, som man menar inkräktar på Apples marknadsföring med sin kampanj ”Tick different”. Apple menar att kampanjen är en tydlig referens till Apples kampanj ”Think different” som man lanserade 1990. Efter att Apple nu lämnat in ett officiellt klagomål till en schweizisk domstol är det upp till den amerikanska IT-jätten att bevisa att minst 50 procent av konsumenterna associerar begreppet ”Think different” med Apples kampanj.
Enligt Swatch-vd:n Nick Hayek handlar det om slumpmässiga likheter och hänvisar till en Swatch-kampanj från 80-talet där frasen ”Always different, always new” användes.
Think different (Apples slogan) på Wikipedia
Wikipedia (sv)
Think different var en slogan for Apple, Inc. (då Apple Computer, Inc.) som lanserades 1997 skapad på reklambyrån TBWA\Chiat\Days Los Angeles-kontor.
Frasen anses av många vara ett svar på IBM:s motto "Think". Den användes i reklam såväl på teve som i tryckt media. Apple slutade använda frasen när de lanserade iMac G4, 2002.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen