Apple stärkte greppet om mobila premiumsegmentet 2022
Premiumsegmentet stod under 2022 för första gången över hälften av intäkterna på den globala smartphonemarknaden, och Apple är den i särklass största aktören i segmentet. Det visar färska siffror från analysföretaget Counterpoint Research, skriver Apple Insider.
Även om smartphonemarknaden som helhet föll med 12 procent jämfört med 2021, så klarade sig just premiumsegmentet ganska bra, konstaterar Counterpoint Research. Med premiumsegmentet menar man enheter med ett pris på över motsvarande 6 300 kronor. Den kategorin noterades för en tillväxt med 1 procent under 2022 jämfört med året innan.
Apples grepp om premiumsegmentet stärktes, och man gick från en marknadsandel på 71 procent under 2021 till 75 procent under 2022.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen