Apple tycks ha köpt ett motion capture-bolag
Dokument som lämnats in till brittiska myndigheter skvallrar om att Apple tycks ha lagt vantarna på det brittiska motion capture-bolaget Ikinema. Bolaget har utvecklat teknologi som används bland annat för datorspel och virtual reality-applikationer. Det är oklart vilka planer Apple har med det påstådda uppköpet, men den amerikanska techjätten sägs bland annat ha flera augmented reality-projekt på gång och möjligen kan uppköpet vara en pusselbit i det arbetet.
Motion capture
Wikipedia (sv)
Motion capture (svenska fånga rörelse eller rörelsefångst) är olika tekniker för att spela in och lagra rörelser – främst från människor och djur – på en dator. Dessa rörelseinspelningar används sedan för att få datorgenererade karaktärer i datorspel eller på film att röra sig naturtroget.En teknik är att fästa visuella markörer – exempelvis små, vita bollar – på olika delar av kroppen hos en person och sedan låta denne röra sig under det att man filmar rörelserna. Filmen strömmas in i en dator vilken med hjälp av speciell mjukvara kan överföra rörelserna från de visuella markörerna hos personen till motsvarande punkter på en datorgenererad kropp, varvid den artificiella kroppen rör sig på samma sätt som personen.
November 2010 släppte Microsoft ett speltillbehör kallat Kinect, vilket är en anordning med kamera, djupledssensor, mikrofoner och tillhörande mjukvara. Med detta system kan rörelseinspelning ske utan att speciella markörer behöver fästas på kroppen. Kinect har med sitt låga pris blivit ett populärt tillbehör bland både robotutvecklare, forskare, speltillverkare, filmproducenter och andra som vill spela in mänskliga rörelsemönster.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen