Hem
(TT)

Apples sändning stoppades på kinesiska plattformar

Apples nya mobillansering diskuterades intensivt på techjättens näst största marknad i går. Med över 6 miljarder visningar rankades taggen ”Iphone12” som nummer ett på Kinas twitterliknande plattform Weibo. Det skriver Reuters.

Detta trots att Apples sändning stoppades i sista stund, utan förklaring, på de stora kinesiska plattformarna Tencent och Iqiyi. Användare kunde dock följa lanseringen på Apples egen kinesiska sajt, rapporterar Nikkei Asia.

– Apple står inför en mycket intensivare konkurrens i Kina, säger Geoff Blaber, analytiker på CCS Insight, till tidningen.

Han lägger till att den kinesiska marknaden föredrar inhemska varumärken och att det finns en stor lojalitet gentemot Huawei – ”vi ska inte förvänta oss att det kommer förändras”.

Analyser

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen