AR-teknik gör hela vindrutan till GPS-skärm
Ett av de teknikområden som kommer att förändra bilbranschen mest under de kommande åren är AR (augmented reality). Det skriver bland annat Forbes, Cnet och Wired. Teknologin går kortfattat ut på att projicera grafik som ett lager ovanpå verkligheten, till exempel på vindrutan eller i backspegeln. Den som har spelat mobilspelet Pokémon Go känner igen konceptet.
I fordonsbranschen ligger bland annat Mercedes, BMW och GM långt framme när det handlar om att använda AR. GM:s nya pickupmodeller erbjuder till exempel möjligheten att med hjälp av en kamera och AR-teknik ”se igenom” ett släp i backspegeln, så att man uppfattar trafiken bakom på samma sätt som om man inte hade något släp. Och Jaguar har experimenterat med möjligheten att projicera en bild av underlaget på den plats i vindrutan där man normalt ser motorhuven, något som underlättar körningen vid svårare markförhållanden.
Ett uppenbart användningsområde är förstås navigationskartor. Varför titta på en stiliserad variant av omgivningen, när man kan använda en kamera och istället projicera körinstruktionerna som AR-lager direkt ovanpå verkligheten? Gatunamn, adresser och körriktningspilar kan till och med visas direkt på vindrutan. Wayray är ett av många företag som jobbar med utvecklingen av den här tekniken.
När det handlar om att köpa bil så har augmented reality redan börjat användas i hög omfattning. Vissa biltillverkare erbjuder appar som gör det möjligt att uppleva en bil på olika sätt utan att man ens behöver besöka en handlare. Man kan bland annat konfigurera sin bil, för att sedan gå runt och titta på den från olika vinklar eller rent av sätta sig i den för att uppleva interiören. Det här kan förstås inte helt och hållet ersätta en klassisk provkörning, men däremot kan tekniken ge en första glimt av vad man har att vänta sig.