Hem
(Richard Drew / AP)

Barbie-tillverkaren inleder samarbete med Open AI

Leksakstillverkaren Mattel, som ligger bakom populära varumärken som Barbie, Hot Wheels och Uno, har inlett ett samarbete med AI-jätten Open AI. Enligt bolaget är målet att använda AI för att göra leken mer interaktiv och anpassad efter barnens behov, utan att tumma på säkerheten, rapporterar Reuters.

Den första produkten väntas komma senare i år, enligt uppgifter till Financial Times. Några detaljer om avtalet har inte offentliggjorts.

– AI har kraften att bredda räckvidden för våra varumärken på nya och spännande sätt, säger Mattels franchisechef Josh Silverman.

Open AI har sedan tidigare ingått flera samarbeten med publicister. Detta är dock första gången bolaget sluter ett avtal med en leksakstillverkare, konstaterar Techcrunch.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen