Black Friday-prövningen: "Högre tryck än någonsin"
Som en effekt av coronapandemin har e-handeln växt med 39 procent under tredje kvartalet 2020, det visar en ny rapport från Postnord. I samband med årets största shoppingdag Black Friday beräknas trycket vara extra hårt på e-handelsföretagen som i högre grad måste avlasta butikshandeln.
– På samma sätt som e-handeln har växt generellt under året så kommer även Black Friday ha betydligt större volymer. Många e-handelsföretag står inför ett högre tryck än de varit med om tidigare och det kan bli en prövning kapacitetsmässigt, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Jämfört med julhandeln präglas Black Friday i betydligt högre grad av att konsumenter köper hemelektronik. Över hälften (56 procent) av de som planerar att handla under Black Friday avser att köpa elektronikvaror.
– Många nya produkter brukar lanseras inför julen och då passar företagen på att rea ut äldre varor under Black Friday. I år har nog de flesta testat sina system för extrema scenarion, säger Carl-Fredrik Teder.
Black Friday infaller i år fredagen den 27 november.