”Bortglömda valet” syns på Tiktok – vill nå unga
Svenska kyrkan är aktiv på Tiktok och Snapchat för att uppmärksamma unga om ”det bortglömda valet”. Det säger generalsekreteraren Camilla Asp till TT.
Bara 18 procent av medlemmarna i Svenska kyrkan röstade i förra kyrkovalet, trots att 46 procent uppger att det är mycket eller ganska viktigt. Framför allt är det unga som det är svårt att nå ut till.
– Vi har ett särskilt fokus på unga vuxna i tonalitet och vilka kanaler vi väljer när vi vill nå ut, säger Asp.
Men totalt är kännedomen om valet väldigt hög. Förra valet visste 96 procent av medlemmarna att det var val och deltagandet var det näst högsta sedan 1930-talet.
Läs mer om kyrkovalet
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen