Hem
(Richard Drew / TT NYHETSBYRÅN)

Branschens nästa varubrist – små ketchup-paket

Priset på små ketchup-paket har stigit med 13 procent på drygt ett år och har blivit en bristvara i USA. Det skriver Göteborgs-Posten och hänvisar till flera amerikanska medier.

En förklaring, enligt Wall Street Journal, är att sittande gäster i stället tar med sin mat eller beställer via en matapp. Resturangarbetare vittnar om att de svårt att förse sin verksamhet med tillräckliga mängder.

– Alla därute försöker få tag på ketchup, säger Stephanie Mattingly, marknadsföringschef på snabbmatskedjan Long John Silver’s, till Wall Street Journal.

Den ökade efterfrågan och bristen på ketchup har gjort att Heinz satsar på öka sin produktion med 25 procent, skriver USA Today.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen