Bryter med Nix: ”För många undantag för försäljare”
Konsumentverket bryter samarbetet med Nix-registret, dit konsumenter kan anmäla sig om de inte vill bli uppringd av telefonförsäljare. Det rapporterar SVT Nyheter. Bakom beslutet ligger ett stort missnöje från konsumenter som tycker att Nix inte ger tillräckligt med skydd.
– Det finns för många undantag som gör det möjligt att ringa till konsumenter som tydligt sagt ifrån att de inte vill bli uppringda, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell till SVT Nyheter.
Konsumentverket kräver att regeringen ändrar lagen så att konsumenten måste ge skriftlig bekräftelse till telefonförsäljning för att säljare ska få ringa.
bakgrund
Nix-registret
Wikipedia (sv)
NIX-Telefon, även kallat "Nix-registret" eller NIX, är ett privatägt svenskt register i vilket konsumenter kan spärra sina telefonnummer mot oönskade telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- och insamlingssyfte. NIX-Telefon säljer uppgifterna vidare till företag mot en avgift, antingen per kontrollerat nummer eller mot en fast högre licensavgift. NIX-registret tar dock inte ut någon avgift av konsumenter som vill registrera sitt telefonnummer i NIX.
Den som vill klaga på ett svenskt företag som ringer upp nummer trots att de är registrerade i NIX-Telefon kan anmäla företaget till DM Nämnden. Nämnden prövar överträdelser mot branschens regler om NIX Telefon och direktmarknadsföring.
I juni 2013 infördes möjligheten att även spärra mobiltelefoner.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen