Car Play-succén kan leda Apple in på bilmarknaden
Apple lanserade sin bilintegration Car Play 2014 och har sedan dess blivit en självklar del av nya bilar. 80 procent de nya bilar som säljs globalt har stöd för tjänsten som samtidigt beskrivs som ett ”måste” för 23 procent av alla bilköpare i USA, skriver CNBC.
Apple tjänar inga pengar på Car Play men sajten skriver att framångarna kan verka för att skapa efterfrågan för den bil som bolaget ryktas förbereda.
bakgrund
CarPlay
Wikipedia (en)
CarPlay is an Apple standard that enables a car radio or head unit to be a display and a controller for an iOS device. It is available on all iPhone models beginning with iPhone 5 running iOS 7.1 or later.
According to Apple's website, all major vehicle manufacturers are licensing CarPlay. Vehicles without CarPlay can have vehicle audio products from automotive aftermarket suppliers fitted.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen