Clas Ohlson i linje med väntat – Black Week ”bra start”
Clas Ohlsons resultat i andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret var i linje med väntat. Nettoomsättningen ökade 14 procent på årsbasis, varav 8 procent var organisk tillväxt.
Novemberförsäljningen kom in över bolagets egna långsiktiga mål, tack vare en stark avslutning med Black Week, säger vd Kristofer Tonström i delåret.
– Vi ser en tillväxt överstigande vårt långsiktiga tillväxtmål för den 19:e månaden i rad.
Samtidigt var det fria kassaflödet negativt för kvartalet, kopplat till leverantörsbetalningar för den ”tidigarelagda säsongsmässiga lageruppbyggnaden”.
Andra kvartalet
Omsättning: 2 801 mkr
2023: 2 460 mkr
Rörelseresultat: 307
Väntat (Infront): 312 mkr
2023: 245 mkr
Rörelsemarginal: 11,0%
Väntat (Infront): 11,1%
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen