Hem
Arkivbild (FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Dags att göra upp om myterna inom skolan”

Skollagen ska garantera att alla barn som börjar skolan ska få en utbildning baserad på vetenskaplig grund. Men skoldebatten handlar i stället mycket om godtyckliga påståenden som saknar vetenskapliga riktmärken. Det skriver Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad, på SvD Brännpunkt. Han vill se mer vetenskap framför myter i skolundervisningen. Enligt Sjödén är en myt att dagens elever kan göra flera saker samtidigt för att de till synes oproblematiskt navigerar mellan program på ­datorn, chattar och använder mobilen medan de arbetar.
”I själva verket växlar man mellan aktiviteterna vilket tar tid och snabbt överbelastar arbetsminnet. Forskningen visar genomgående att elever därigenom tar längre tid på sig, uppnår sämre resul­tat och bearbetar information ytligare.”

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen