”Dags att stoppa reklam för spel i svenska medier”
”Kvällstidningarna och de reklamfinansierade tv-kanalerna borde besinna sig. Man har tagit ställning i andra fall där reklam sållats bort av moraliska skäl. Men här tjänar man gärna stora pengar på sina egna kunders olycka.”
Det skriver Kim Grahn, förbundsordförande i Spelberoendes förening i en kritisk debattartikel mot reklam för nätcasinon och spelbolag i svenska medier.
”I dagsläget finns inget bolag som har rätt att driva nätkasino i Sverige. Ändå bombarderas vi av reklam för just nätkasinon i både TV och dagspress”, skriver hon och fortsätter:
”Ibland är de (spelannonserna) till och med förklädda till artiklar om lyckliga människor som vann miljoner med sin sista tjugolapp. Dock aldrig någon fejkad artikel om spelaren som spelat bort hela familjens pengar på kasinospel”, skriver Kim Grahn.
Fakta/Spelberoende
• 1,5-2,5 procent av svenskar i ålder 15-74 år var problemspelare eller patologiska spelare
• 75 000 barn levde nära en person har problem med sitt spelande
• Mellan 2,3 och 3,1 procent av svenskar i åldern 15-74 år har någon gång i sitt liv haft problem med spelandet
Källa: Folkhälsomyndigheten, siffrorna är från undersökningen 1999