Hem
Arkivbild. (CHINA DAILY / TT NYHETSBYRÅN)

Dålig fart på kinesisk snabbtågsexport

Kina har hittills byggt över 2 200 mil höghastighetsjärnväg men den tilltänkta exportsatsningen går trögt.

– Det finns inte ett fall där Kina exporterar snabbspår som kan beskrivas som framgångsrikt. Situationen är inte den önskvärda, säger Dou Xin, talesperson för tågtillverkaren CRRC, till South China Morning Post.

Enligt Dou Xin är det största problemet att snabbjärnvägar helt enkelt är ”ofattbart dyra”.

bakgrund
 
Höghastighetsbanor
Wikipedia (sv)
Höghastighetsbana är en järnväg (= banunderbyggnad, banöverbyggnad, strömmatning samt signalsystem) som är byggd för höghastighetståg. I svensk dagspress används begreppet vanligen endast om sträckor som är byggda för betydligt högre hastigheter än 250 km/t. Enligt EU:s terminologi finns det även höghastighetsbanor kategori II resp kategori III med minst 190 km/t som största tillåtna hastighet (till exempel Malmö-Stockholm-Sundsvall).
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen