Hem
EurocardANNONS

Dåligt köp? Så lyckas du med reklamationen

Börja med att ta kontakt med butiken där du köpt din vara och berätta varför du är missnöjd. För att reklamera en vara eller tjänst så ska felet ha funnits där från början och du kan ha rätt att reklamera varan i upp till tre år efter du tagit emot den. Får du rätt i din reklamation så har säljaren i många fall rätt att försöka åtgärda felet, innan du kan få pengar tillbaka.

Ytterligare en möjlighet

Har du genomfört köpet med ett kreditkort finns ytterligare en möjlighet om du inte lyckas med din reklamation – att reklamera köpet till kreditkortsföretaget.
Men i första hand rekommenderar vi att du alltid vänder dig till inköpsstället. Ofta går problemet att lösa tillsammans, men om detta inte fungerar så kan ditt kreditkortsföretag hjälpa dig.

Tips:

  • Vänta inte för länge med att reklamera en vara.
  • Ta alltid med kvitton och handlingar.
  • Ta hjälp. Konsumentverket har flera mallar för olika typer av reklamationer och din kommun har med stor säkerhet en konsumentvägledare som kan hjälpa till.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.