Debatt: Behövs ny forskning för att lyfta svensk skola
Det återstår flera utmaningar för att svensk skola ska återta positionen som en av de bästa bland OECD-länderna. Det skriver Magnus Erlandsson, doktor i statsvetenskap, och Claes Nilholm, professor emeritus i pedagogik, i en artikel på DN Debatt.
Debattörerna listar totalt sju utmaningar. Bland annat att lärarnas tillit till skolans styrning är låg, att det råder oklarheter kring skolans uppdrag och att den psykiska ohälsan ökar bland unga.
De efterlyser bland annat ny forskning ”som tar de mer klassrumsnära utmaningarna på allvar.”
Om debattörerna
Magnus Erlandsson, doktor i statsvetenskap och universitetslektor i ledarskap vid Malmö universitet.
Claes Nilholm, professor emeritus i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen