Det önskar sig barnen mest av allt i klassrummet
Lugn och ro på lektionerna. Det är vad som är allra viktigast för elever, visar en ny Sifo-undersökning.
– Det är väl känt att ljudnivån i skolan ofta upplevs som för hög, säger Jonas Emanuelsson, produktchef skola på AJ Produkter.
Kompisar som stökar i stället för att lyssna på läraren. Elever som pratar lite för högt med varandra och oväsen i korridoren utanför klassrummet. Det är mycket som kan störa koncentrationen på lektionerna.
Forskning har konstaterat att inlärning underlättas av fysisk rörelse. Att byta ställning och röra på sig kan göra stor skillnad på elevers förmåga att hålla fokus och hitta studiero, men även ljud påverkar koncentrationen. Det gör inte bara att inlärningen försvåras – oönskade ljud och hög volym kan också ge trötthet och huvudvärk, som även det försämrar förutsättningarna för eleverna.
Försvårar elevernas inlärning
Alla barn har dessutom olika samma behov när det kommer till lugn och ro i klassrummet. En lösning kan till exempel vara att skärma av delar av ett större rum eller använda provskrivningsskärmar för att ge elever en lugnare miljö vid sin egen sittplats, och på så sätt förbättra studieron.
– Det är väl känt att ljudnivån i skolan ofta upplevs som för hög. Prat i klassrummet, skrapljud från stolar och bord, ljud från korridoren och slammer från bordsskivor. Allt bidrar till en stökig ljudmiljö som leder till sämre koncentration, vilket i sin tur försvårar elevernas inlärning, säger Jonas Emanuelsson, produktchef skola på AJ Produkter.
Lugn och ro rankas högst
Han berättar att inredningen har stor betydelse för ljudmiljön i klassrummet. När skolbarn rankar vad de anser vara viktigt för en bra skolgång, hamnar lugn och ro på lektionerna i topp. Det visar en ny Sifo-undersökning som har gjorts på uppdrag av BRIS.
– En så enkel sak som att sätta ljuddämpande filttassar under stolarna ger automatiskt ett tystare klassrum. Eftersom filttassarna glider lätt undviks störande skrapljud när stolarna förs framåt eller bakåt, säger Jonas Emanuelsson.