”Dold reklam riktad mot barn måste stoppas”
På dolda konton utan vuxnas insyn påverkas barn till konsumtion av influerare och algoritmer – det behövs ett nytt och tidsenligt regelverk för reklam riktad mot barn, skriver flera debattörer i Aftonbladet.
De vill se ökad undervisning om reklam i grundskolan och ökade anslag till forskning om reklamens effekter. Därtill efterlyser de ökade myndighetsbefogenheter att övervaka reklam på nätet, och ett förbud mot reklam för ohälsosam mat riktad mot barn upp till 16.
”’Osynligheten’ är ett problem. Ett annat är att influerare rör sig i gränslandet [...] I bästa fall framgår det att inslaget är reklam (bakom det luddigare ordet ’samarbete’) men långt ifrån alltid.”
Om debattörerna
Jan Bertoft, generalsekreterare, Sveriges konsumenter
Helena Sandberg, docent i medie- och kommunikationsvetenskap, Lunds universitet
Torbjörn Hjort, docent i socialt arbete, Lunds universitet
Nils Holmberg, lektor i strategisk kommunikation, Lunds universitet
Carolina Martínez, lektor i barn- och ungdomsvetenskap, Malmö universitet
Fredrika Thelandersson, postdoktor i medie- och kommunikationsvetenskap, Lunds universitet