EBU ser över reglerna efter kritiken mot röstningen
EBU ska se över hur bidragen i Eurovision marknadsförs inför kommande tävlinga, uppger Eurovisionchefen Martin Green i ett öppet brev efter anklagelserna om röstfusk. Han slår samtidigt fast att allt kring röstningen i samband med årets tävling gick rätt till.
Inför årets tävling bedrevs en intensiv kampanj för Israels bidrag på plattformar som Youtube, en kampanj som finansierades av den israeliska regeringens egen reklambyrå (IGAA). Kritiker har hävdat att det rör sig om politisk påverkan och att det hela borde utredas med hänvisning till EBU:s skrivelse om att alla försök att påverka resultatet är otillåtna.
Enligt Martin Green är röstningsprocessen övervakad och ”fail safe”, men lovar samtidigt att se över hur marknadsföringen av artister får gå till.
”Vi vill säkerställa att denna marknadsföring av artister inte påverkar den naturliga mobiliseringen av gemenskaper och diasporor som vi ser i all publikröstning inom underhållning, på ett oproportionerligt sätt.”