Hem
Ever Given kom loss efter en vecka på tvären i Suezkanalen (29 mars 2021). (TT NYHETSBYRÅN/Suez Canal Authority)

Egypten håller kvar Ever Given – förhandlingar pågår

Egypten håller kvar det gigantiska fraktfartyget Ever Given, som grundstötte i Suezkanalen och störde stora delar av världshandeln under drygt en vecka i mars. Myndigheterna kräver att fartygets ägare, japanska Shoei Kisen Kaisha, betalar en kompensation, samtidigt som man väntar på att en utredning om grundstötningen ska färdigställas. Det rapporterar Wall Street Journal.

– Minuten de går med på att kompensera oss kommer fartyget att få röra på sig, sa Osama Rabie, ordförande för kanalmyndigheten, till statlig tv under torsdagen, skriver tidningen.

Rabie nämnde inte hur mycket pengar Egypten söker i kompensation, men förra veckan gjorde han gällande att det handlar om uppemot en miljard dollar. Det är däremot inte klart hur det beloppet har räknats fram, noterar WSJ.

En talesperson för Shoei Kisen Kaisha bekräftar för tidningen att man förhandlar med de egyptiska myndigheterna, men säger att man inte har fått något formellt betalningskrav.

bakgrund
 
Ever Given
Wikipedia (en)
Ever Given (Chinese: 長賜輪) is one of the largest container ships in the world. The ship is owned by Shoei Kisen Kaisha (a shipowning and leasing subsidiary of the large Japanese shipbuilding company Imabari Shipbuilding), and is time chartered and operated by container transportation and shipping company Evergreen Marine, headquartered in Luzhu District, Taoyuan City, Taiwan. Ever Given is registered in Panama and its technical management is the responsibility of the German ship management company Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM).On 23 March 2021, while traveling from Tanjung Pelepas in Malaysia to Rotterdam in the Netherlands, the ship ran aground in the Suez Canal, blocking the Canal. The ship remained in place for six days before salvage crews freed it on 29 March 2021.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen