Hem
Illustrationsbild. (TT)

Ekonom: Alkoholmonopolet minskar inte drickandet

En genomsnittlig svensk som dricker alkohol har bunkrat tillräckligt stora mängder hemma för att bjuda 35 personer på fest, skriver David Sundén, nationalekonom och utredare på Timbro, i en debattartikel i Expressen.

Därmed faller folkhälsoargumentet, det tyngsta argumentet för Systembolagets monopol, anser han.

”Sämre öppettider, färre öppetdagar och färre butiker hindrar ingen från att dricka i Sverige, bara var och när man kan handla.”

Vad monopolet däremot gör är att hindra svenska småföretagare och entusiaster från att skapa arbetstillfällen och ”en roligare och mer världsvan dryckesscen”, skriver Sundén.

Om debattören

David Sundén, doktor i nationalekonomi och utredare på den marknadsliberala tankesmedjan Timbro

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen