Hem
Till fjällen med elbil? Jodå, det går. Men det kan bli lite mer omständligt. (Tesla (pressbild))

Elbil till fjällen – så bra fungerar det i praktiken

En aspekt som ofta vägs in när vi svenskar köper ny bil är det hur lämpad den är för att klara den för många årligen återkommande fjällresan. Och långa resor i tufft vinterväglag med mycket packning är förstås också en av de mest utmanande situationer som en bil kan utsättas för.

Med elbilsrevolutionen för dörren väcks därför allt oftare frågan om det ens är möjligt att genomföra en längre fjällresa med en elbil. Och visst går det, men det blir ofta en smula krångligare än med en klassisk bil. Det konstaterar skidåkarsajten Freeride, som har tittat närmare på saken.

Till att börja med är renodlade elbilar med gott om lastutrymme fortfarande relativt sällsynta, och dyra. Man får inte sällan räkna med att investera i en takbox om både barn, extra väskor och ett eventuellt husdjur ska få plats.

En annan aspekt är räckvidden. Freeride har tittat närmare på Teslas SUV X100D, en bil som normalt sett ska klara nästan 57 mil på en laddning, det vill säga en sträcka som är 10 mil kortare än avståndet mellan centrala Stockholm och Åre. Men med snö på vägen, varm luft i kupén och många uppförsbackar längs vägen så minskar räckvidden snabbt. Räkna med att behöva stanna för laddning.

Just i fallet med Åre så finns flera laddstolpar längs med kusten. Ska man till Härjedalsfjällen är det däremot sämre ställt med infrastruktur för laddning och turen kräver mer noggrann planering.

När det handlar om köregenskaper i vinterväglag så skiljer sig elbilar inte nämnvärt från anda fordon, även om de gärna svarar på ”gaspådrag” lite piggare, så man bör även vara försiktig om det råder halka.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen