Hem
Hjälper eller stjälper AI för elever i skolan, är frågan i en ny brittisk rapport. (Shutterstock)

Elever oroas över att AI gör skolarbetet ”för lätt”

Fyra av tio brittiska elever oroar sig för att AI försämrar deras studieförmåga, visar en ny rapport från Oxford University Press som The Guardian rapporterar om. En fjärdedel av eleverna säger att AI gör det ”för lätt” att hitta svar utan att behöva tänka själv.

I undersökningen, som omfattar 2 000 elever mellan 13 och 18 år, uppger 80 procent att de använder AI i skolarbetet. Samtidigt anser 62 procent att tekniken haft en negativ inverkan på deras lärande, och 12 procent säger att AI begränsar deras kreativa tänkande. Forskaren Alexandra Tomescu säger att hon fascineras av hur genomtänkta elevernas svar är.

– Att 60 procent uttrycker oro för att AI-verktyg uppmuntrar till att kopiera i stället för att göra eget arbete visar en djup förståelse för vad skolarbetet faktiskt ska leda till, säger hon till tidningen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen