Hem
Eneroth, illustationsbild av dansk flagga i Nyhavn. (TT)

Eneroth till Danmark: ”It takes two to tango”

Under våren kommer infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att diskutera en rad frågor med sin danske kollega Benny Engelbrecht, rapporterar Sydsvenskan.
Bland annat kommer frågan om vilken rutt internationella snabbtåg ska ta in i Sverige och en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör att avhandlas.

Den senare frågan kommenterar ministern med frasen ”It takes two to tango” eftersom ett starkt svenskt engagemang för en ny tunnel över Öresund inte antas räcka för att få projektet att bli verklighet.

– Vi behöver en fast HH-förbindelse för både väg- och järnvägstrafik av rena redundansskäl. Nu när det finns en färdig svensk-dansk HH-rapport måste Sverige och Danmark prata vidare, säger Tomas Eneroth till tidningen.

bakgrund
 
HH-tunneln
Wikipedia (sv)
HH-tunneln är en föreslagen tunnel, egentligen flera tunnlar, under Öresund mellan Helsingborg och Helsingör. Förbindelsen planeras för persontåg och vägtrafik.Studierna som gjorts före 2011 inom interreg-projektet IBU-Øresund föreslår en tunnelkonstruktion med två separata linjeföringar. En tunnel för vägtrafik och godståg dras strax söder om Helsingborg och Helsingör och förbinder därmed Helsingörmotorvägen med E4/E6 på den svenska sidan. Den andra tunnellinjen byggs för persontågstrafik och får en central placering genom att den dras mellan Helsingborgs centrum och Helsingörs centrum. Kostnaden beräknades uppgå till totalt cirka 32 miljarder danska kronor. Det finns ännu inga beslut om byggandet av HH-förbindelsen. Varken den danska eller svenska regeringen är beredda att sätta ett årtal för byggstart. I Danmark har man avvisat tanken på att betala för byggandet av anslutande banor. Projektet har däremot ett stort politiskt stöd regionalt. Helsingborgs stad har tillsammans med Helsingörs kommun och ytterligare aktörer i Sverige och Danmark bildat nätverket HH-gruppen som tillsammans arbetar för att driva frågan framåt. I Danmark såg politikerna år 2012 inte projektet som angeläget. Dock påbörjades en förstudie i juli 2018 av berörda myndigheter (Vejdirektoratet, Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen och Trafikverket). Direktiven för denna förstudie innehåller ingen godstågstunnel.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen